Abortfrågan

Detta är min blogg om ofrivillig barnlöshet. Men jag kan inte ignorera frågorna som pågår i vårt samhälle. 

Vi har en partiledare som vill ge vårdpersonal rätt att välja och som vill sänka abortgränsen. 

Jag är för abort. Jag kommer förmodligen aldrig hamna i en situation där kommer behöva genomföra en, men jag är för kvinnans val. 

Vi ska absolut inte ge vårdpersonal rätt att vägra abort eller inte! Man måste kunna skilja på sitt arbete och sin tro. Vården handlar om att ge en patient vård så personen blir bättre. Handlar det om abort ska personen få kunna genomföra en sådan. Handlar det om blodtransfusion ska personen få en sådan. Hur skulle det se ut om en läkare hänvisade till sin religion och vägrade ge patienter blod som de behöver? Det hade varit galet. Vill vårdpersonalen inte behöva göra en abort får de söka sig till en annan arbetsplats där uppgiften inte ingår i deras arbete. 

Däremot är jag nog för att sänka abortgränsen. Detta var jag helt emot tidigare, men vetenskapen går framåt. Vi kan rädda allt yngre barn som föds förtidigt. Att samtidigt kunna rädda barn i samma vecka som man kan göra abort känns därför fel. Jag menar absolut inte att vi ska göra någon stor förändring, men två veckor borde vi väl kunna sänka? Sen kanske stödja mamman i sin position om det nu är för sent och adoptera bort barnet? 

Jag blir generellt rädd när folk uttalar sig om att sänka abortgränsen, men två veckor kan jag gå med påpå. Men att ge vårdpersonal rätt att säga nej till att genomföra aborter skulle jag aldrig gå med på. Ska alla i sina jobb kunna säga nej till vissa arbetsuppgifter? Det hade ju inte fungerat. 
Kategori:
1 Anonym:

skriven

Jag håller fullständigt med dig!
Som anställd får man inte välja vad man vill göra, då får man söka ett arbete som passar värderingarna.

Svar: Precis! Hade jag struntat i vissa uppgifter hade jag inte haft något jobb kvar. Nog tusan ska det vara så för övriga också. Även om jag kan hålla med att det är hemskt om de får se aborter där fostret fortfarande lever..
Lilla jag

2 Anonym:

skriven

Hej! Förstår hur du tänker kring gränsen för abort, dock skulle det bli problem för de som avbryter graviditeten pga svåra missbildningar om man sänker gränsen. Ofta hittar man missbildningar vid rutinultraljudet i vecka 18, och då behöver man lite tid att utreda ordentligt vad det handlar om och tid för föräldrarna att fatta ett beslut. Det skulle man ofta inte hinna då och det skulle bli för sent för abort. Tyvärr ser man inte vissa missbildningar tidigare heller så det är svårt att göra ulj tidigare. Något att ta med i funderingarna bara.

Svar: Det har du faktiskt helt rätt i. Möjligen att man gör ett undantag för missbildningar, helt klart!
Lilla jag


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: