Känslor i kilovikt

I fredags var det ultraljud. Slemhinna på 7mm och återföring på torsdag. 
Det var överläkaren som gjorde ultraljudet och hon hade med sig en läkarkandidat. För min del så kan de ta alla kandidater, ställa på ett led och visa mina äggstockar. Det är bara lärorikt för dem och jag är så van nu med ultraljud att det inte känns så konstigt med massa läkare mellan benen. 

Det som förvånade både mig och mannen var att hon berättade att jag hade pcos. Första läkarbesöket för utredning (privat) blev jag idiotförklarad . Jag hade absolut inte pcos eftersom jag inte var tjock. Det var en gynekolog som sa det till mig och jag mådde lite dåligt. Han tyckte folk skulle sluta googla, jag hade bara pco. 

Jag har dock aldrig köpt den förklaringen. Jag har ingen mens, jag har problem med finnar och problem med hår. Så jag uppfyller tillräckligt med kriterier för pcos. Kändes skönt att få det bekräftat! 

Igår var det en dag för ofrivilligt barnlösa. Jag kände det nästan som ett hån. Att man lägger den dagen framför mors dag? Det känns löjligt på något sätt, som att man vill gnida in det ordentligt. Man kunde valt vilken annan dag som helst! 

Jag planerar att vara hemma torsdag och fredag för att ta det lite lungt. 

Återigen så vill jag skriva massor men det tar stop någonstans. Jag får inte ut känslorna på pappret. 
Kategori:
1 Susse:

skriven

Tycker också att det är fel att ofrivilligt barnlösas dag infaller dagen innan mors dag. Fanns säkert en tanke med det från början men det känns fel för mig. Sen undrar jag om du skulle kunna förklara skillnaden mellan pco och pcos för mig? Jag har fått höra som dig att jag har pco. Men precis som du har jag problem med finnar och även lite problem med hår...
KRamar

Svar: Hej!
Man ska uppfylla två av tre kriterier för att få diagnosen pcos. För det första ska man ha pco-äggstockar, sen ska man ha mens ca fyra (eller färre) gånger per och och sedan ska man ha visat det genom ett blodprov eller ökad behåring.

Jag har gått sex månader utan mens så jag har hela tiden ansett mig ha pcos.
Lilla jag

2 Susse:

skriven

Aha okej, tack så mycket. Isåfall har jag det också, har ju fått höra att jag har pco. Och har inte haft mens sen i november... Har haft mens en gång sedan jag slutade med p-piller i mars förra året.

Svar: Det är många gynekologer som lever under illusionen att man måste vara tjock för att ha pcos tyvärr...
Lilla jag


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: