Det finns en plan

Besöket är gjort. Slutsatsen av det hela är att det finns en plan. Men det hände massa saker vi inte var beredda på som vi blev helt ställda av.

Vi kom in, jättetrevlig läkare. Går igenom hälsodeklarationerna, inga problem. Så ska läkaren kolla resultatet av spermaprovet. Förklarar vad de olika förkortningarna betyder och avslutar allt med att det bara är att gå direkt till IVF. Det är inte värt att prova med FSH stimulering för chansen att vi ska lyckas är minimal.

Vi blev minst sagt chockade. Jag hade inte långt till tårarna. Visst inte vad jag skulle säga. Mannen förstår inte, provet var ju bättre förra gången? Vår tidigare läkare tyckte ju att det var bra att prova ett par omgångar med sprutor innan vi går vidare med IVF. Vi vill inte gå dit ännu! Läkaren tar då fram första provet som lämnades för ett år sedan, det ser nästan normalt ut! Lite mindre än normalt men nästan tio gånger bättre på allt! Mannen drar sig till minnes om en skada för en månad sen som gjorde att han åt massa smärtstillande vilket kan förklara varför det blev så dåligt den här gången. Läkaren höll med och tyckte att vi kör vidare med sprutor i tre omgångar. Sedan blir det IVF.

Fick hoppa upp i gynstolen och bli undersökt "skolboksexemplar på pco", jo man tackar. Bra att man kan vara till hjälp för någon! Läkaren säger tack och hej, det är barnmorskorna som bestämmer resten.

Kändes konstigt att allt vägdes i handen på barnmorskan. Hon skulle lägga upp behandlingsplan och informera oss om allt. Efter lite missuppfattningar som snart klarades upp så kom vi fram till en plan. Vi börjar i december. Dock så verkar läkarna vara oroliga. Jag är ung och har pco, det kan tydligen ställa till problem. De är rädda att jag ska bli överstimulerad. Därför får jag börja med nässpray (mannen kallade mig här klimakteriekossa och jag sa bestämt att jag ger honom en snytning om han säger det till mig då för jag tar inte ansvar för mitt humör och handlingar under den behandlingen, haha). Nässpray för att stänga av alla andra hormoner och sedan blodprov innan injektionerna körs igång.

Provera. Nässpray. Blodprov. Injektioner. Ägglossningsspruta.

Tyvärr hinner vi inte med något innan jul. Börjar med provera och nässpray i december och förhoppningsvis är allt "klart" till februari. Med klart menar jag allt. Färdig med injektioner och förhoppningsvis bara väntan.

Det kunde ta mellan 2 veckor till 9 veckor med hela behandlingen beroende på hur bra man svarade på den.

Läkaren sa också att min slemhinna var tunn och bra eftersom jag åt provera för inte så länge sedan. Vilket kändes konstigt eftersom jag igår började få lite blod i flytningarna och det verkade öka idag. Läkaren tyckte dock inte det var något anmärkningsvärt. Får väl se hur det blir.

Mannen fick ordnationen att börja äta multivitaminer han också. För att öka chanserna lite mer.

Ska tillbaka till sjukhuset när jag startat sprayen för att gå igenom hur sprutorna fungerar också. De ville inte ta det idag för vi fick så mycket annan information. Det blev Gonal-F som injektionsvätska. Ska börja med 50ie.

Allt som allt, det finns en plan.
1 Josephine:

skriven

Oj. Hej, menar jag. Det var bara så underligt att hitta en människa som är nääääästan exakt på samma ställe som jag, i IVFtjohejet. Vill du bli min vän? ;) Förutom att jag inte har pco som du har. Jag ska börja med nässprayen på onsdag, och förhoppningsvis om allt går som det ska göra själva IVFingreppen vecka 51 och 52. Önskar er lycka. Fridens liljor.

Svar: Hej! Då ligger du lite före mig :) vecka 1 får jag reda på om vi får gå vidare med injektioner om alla hormonvärden är tillräckligt låga. Ska ju dock inte göra en hel IVF utan bara sprutorna. Så IVF fast utan IVF, haha.

Tack, och lycka till ni med!
Lilla jag


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: