När ska du bli mamma?

Vid lunch så pratade jag med några kollegor om övervikt. Jag minns inte hur vi hamnade på det ämnet men vi pratade om att man blir tjock när man blir äldre. Eller snarare, att jag kommer bli tjock när jag blir äldre (för ingen kan ju avvara smal hela livet....)
Då frågar en kollega när jag hade planerat att bli mamma, för då blir man tjock!!
Som motfråga så frågade jag hur ofta personen hade sex med sin sambo och vilka deras favoritställningar var. Naturligtvis blev kollegan förvirrad och förstod inte alls mina frågor. Det avslutades snabbt med att vi kom överens om att jag inte hade planerar när jag ska bli mamma (för sånt planerar ju tjejer tydligen. Det var inget om min man i detta).
Kollegan bad naturligtvis om ursäkt och ville inte att jag skulle ta åt mig och jag förklarade att man frågar inte sånt.

Min man säger att det var en reaktion baserad på vad vi går igenom. Hade vi inte haft svårt att få barn så hade jag inte reagerat på det sättet. Såklart.

Nu i efterhand skulle jag frågat kollegan om de menade om jag har oskyddat sex med min man några specifika dagar i månaden. Det kändes som en utveckling av frågan "när ska du bli mamma".

Nåväl. Semester nu och sedan är det dags med behandlingen som ska leda till ett barn i maj.
1 Hopp om lycka:

skriven

Tyckte det var bra av dig att du sa ifrån! Inspirerande :)

Svar: Bara hoppas att kollegan inte funderar vidare på varför jag sa som jag gjorde. Även om jag inte vill skämmas för det vi går igenom så känns det så...
Lilla jag

2 Kakan :

skriven

Ha! Jäkla kärring, där fick hon. Väl rutet!

Klart du ska ha barn i maj!

Svar: Jag sa aldrig vilket kön det var på personen. Hade det varit mer okej om det var en man? För män generellt sett inte ses som de mest känsliga typerna? Att de inte hade förstått hur känslig frågan är och vräker ur sig en sådan fråga?
Lilla jag

3 kmp:

skriven

Jag tror du reagerade starkt eftersom ni kämpar. Samtidigt tänker jag på alla kvinnor (och män) som fått frågan och ryckt på axlarna och svarat "det får vi se" eller "inte än, jag är fortfarande ung" men inombords sorgset tänkt 'helst igår men jag hoppas snart'. De flesta ger sken av att ena stunden inte vara intresserade och nästa stund gravida, som om om ingen vill avslöja den där tiden emellan som för somliga är outhärdligt lång...

Svar: Jag vill inte att man ska ha det så. Att det ska vara en tung och tyst resa. Jag vill inte att man inte ska låtsas om sina problem. Man ska inte behöva säga att det är svårt, men jag tycker att samhället ska sluta ta frågan för givet. Det är en ytterst privat fråga och är inte okej att ställa bara sådär...
Lilla jag


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: