Att träna eller inte

Just nu minns jag inte hur det kom sig. Men veckan innan äggplock så är det ett lopp i storstan på en mil. Jag har aldrig sprungit så långt tidigare utan på sin höjd fem kilometer, dock otränad. Så jag tyckte det skulle vara fantastiskt att ha det loppet som ett mål att träna inför.

Tills jag började googla...

Man får inte hålla på med långdistans träning eller konditionsträning uppe i en IVF. Efter äggplock är det okej sålänge man känner sig bra med allt kroppsligt. Men inte innan. Hittat förra olika källor som säger samma sak. Vilket är lite tråkigt... Visst, jag skulle kunna börja träna inför det ändå och inte springa loppet men om jag känner mig själv så blir det inte så. Jag är för lat helt enkelt.
1 Synderskan :

skriven

Länka gärna till informationen. Har inte fått veta att en viss form av träning inte är ok, som långdistans? Min läkare säger att det handlar om hård träning överlag och att en ska undvika detta för att kroppen ska återhämta sig fortare. Kram

Svar: http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Skanes-universitetssjukhus/Organisation-A-O/Reproduktionsmedicinskt-centrum/For-patienter/Vanliga-fragor--svar/
http://www.ivfkliniken.se/stockholm/ofrivillig-barnloshet/livsstilsfaktorer/

Sen startade jag en tråd på fl under svårt att få barn och IVF. Samma sak hade andra hört av sin läkare...
Lilla jag

2 synderskan:

skriven

Tack!

3 Synderskan:

skriven

Hm, länken funkar inte...min läkare säger att jag ska och kan leva som vanligt under en IVF. Träning generellt är bra för hälsan och fertiliteten, men det är klart att många känner att en inte orkar lika mycket som vanligt i träningsväg, då är det viktigt att lyssna på kroppen.

Den enda gången under en IVF-behandling jag fått rådet att inte träna är några dagar efter insättningen. Men det är klart att lagom är bäst och jag skulle aldrig göra något som fick mig att må dåligt. Personligen älskar jag löpning och kommer fortsätta med det : )


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: