Undre åldersgräns

SKL har gått ut med rekommendationer kring befruktning av ensamstående kvinnor, toppen! 

MEN, i samma rekommendation önskar de höja sen undre åldersgränsen för IVF till 25år!

Jag känner mig kluven... Å ena sidan tycker jag inte en 18-åring är mogen nog för att genomgå IVF eller insemination. SKL anser även här att det är en mognadsfråga och det blir skevt att adoption har en gräns på 25 år men IVF får man göra när man är 18.
Men höja till 25 år är jag skeptisk till. Om den gränsen gällt när vi började så hade vi inte fått göra IVF fram tills sex månader sedan. 

Mer rimligt är väl att man ser till individens behov? Sätt gränsen till 20 år och en bedömning på individnivå. Om man kan sätta krav vid adoption så kan man väl sätta lite krav vid IVF tycker jag. 
Nu kanske jag låter kall och väldigt hemsk, men om man blir klassad som oförklarligt barnlös kanske man bara ska börja med lättare hjälp. Som t ex att hjälpa paren få koll på sin ägglossning och verkligen se om de har ägglossning med blodprov. 
Par som är runt 20 år men som har medicinska problem som inte kommer kunna få barn naturligt ska såklart få hjälp. 

Som sagt, jag är kluven. Jag tycker att 20 år även det är för ungt. Men jag var drygt 23 när vi började vår resa och jag kan inte påstå att jag kände mig för ung då. Snarare redo än aldrig förr! 
Vi hade varit ett par i drygt fyra år och hade båda heltidsjobb. Sånt tycker jag är viktigt även om det känns hemskt att neka någon som inte kan få barn naturligt pågrund av ekonomin. 

Samtidigt som man inte ska bli straffad för att man inte kan få barn är det ju viktigt att se till barnets bästa. Att personer som definitivt inte är lämpade att bli föräldrar blir oplanerat gravida och behåller trots dåliga situationer kan man tyvärr inte göra så mycket åt..

Så kort och gott, bra med åldersgräns men lite för hög tycker jag. Det är i och för sig bara rekommendationer som varje landsting sen bestämmer över om de ska införa eller ej. 

Källa:
http://skl.se/tjanster/press/nyheter/nyhetsarkiv2016/assisteradbefruktningforensamstaendekvinnor.9248.html
Kategori:
1 Kmp :

skriven

Jag kan inte förstå en 25-årsgräns överhuvudtaget! Det är som att säga att yngre inte ska vara föräldrar?!
För adoptioner känns det mer motiverat eftersom det handlar om barnets rätt till två vuxna, mogna föräldrar. Adoptera är ett stort steg.
Men IVF, nej, jag ser ingen anledning?

Svar: Fast varför är det okej att säga att unga föräldrar inte ska få adoptera? Jag tycker inte det är okej att samhället på ena sidan hjälper alla myndiga personer att få medicinsk hjälp till att bli föräldrar samtidigt som man förvägrar personer under 25år att adoptera. Att det finns länder med åldersgränser det köper jag, men då tycker jag att man ska kunna få göra klart sin utredning för adoption i Sverige även om man inte kommit upp i ålder. Min snabba åsikt är att det ska vara lika, oavsett adoption eller ivf och att en åldersgräns kan vara bra, men 25år är för högt. Möjligen 20år.
Att bli förälder är något av det största man kan bli i livet, det känns konstigt att man knappt ställer några krav när det gäller IVF men när det gäller adoption är det mycket regler. Alla barn oavsett hur de kommer till borde få föräldrar som klarar av situationen. Jag tror inte att personer under 20år är redo att bli föräldrar med IVF och allt det innebär.
Lilla jag


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: